FIAT X1/9

Facts om bilen


X 1/9 i Danmark, her er ialt indregistreret ca 200 x 1/9'ere, disse biler blev importeret til Danmark af Nordisk Fiat i
tiden fra 1973 og indtil 1981. Da produktionen i 1982 gik over til Bertone's egne samlefabrik, gled X 1/9 ud af Fiat's
sortiment i Danmark.

X 1/9 det kryptiske navn er Fiat fabrikkernes kodebetegnelser for biler under udvikling, X 1/9'eren beholdt dog sit
kodenavn, tiltrods for, at den var ment til, at være en Fiat 128 Spider.

X 1/9 er bygget op omkring Fiat 128 modellens motor & gearkasse, der viste sig at være velegnet til at placere i
en centermotor bil, X 1/9 har således principielt arvet 128'erens motor & gearkasse, samt til dels også hjulophæng.

X 1/9 modellen blev bygget med henblik på det nord-amerikanske marked, bilen blev derfor bygget i henhold
til nogle nye direktiver vedrørende karosseriets sikkerhed, der indebar en "crash-test" frontalt med 80 km/t,
samt en test hvor bilen rullede rundt på taget med en udgangshastighed på 130 km/t, for begge tests gjaldt det
at førerkabinen ikke måtte deformeres. X 1/9 bestod begge prøver. Kort efter frafaldt den amerikanske regering
kravene fordi de var for strenge over for de amerikansk producerede biler.

X 1/9 blev oprindeligt produceret med en 1290 cm motor med 4-trins gearkasse, i 1979 med introduktion
af Fiat's Ritmo serie blev motoren skiftet ud med Ritmoens 1498 cm motor, og dens 5-trins gearkasse.
I 1982 blev den nord-amerikanske udgave af Fiat X 1/9, udstyret med Bosch L-Jetronic elektronisk indsprøjtning
og katalysator, hvilket de sidste europæiske modeller også var udstyret med.


Bilmagasinets udtalelser om denne Baby Ferrari




Member no. 310 of X1/9 Club of Denmark


©1997-01 Bess - Denne side er designet af Lars Bess, E-mail:fiat-x1/9@bess.dk, Last opdate, 26-4-2001.